Gå videre til hovedindholdet

Om hvem jeg er og hvorfor jeg er her

 Hvem er jeg egentlig?

Jeg er Utte. Jeg hedder noget andet, men mine venner kalder mig Utte, så det får I også lov til.
Jeg er på stående for 34 og står midt i en mindre livskrise.
Det fylder rigtig meget og er krydret af et barneønske, som i og for sig også er en livskrise. Så det skriver jeg rigtig meget om. Eller det er i hvert fald planen og derfor jeg oprettede bloggen. Hvad det så må føre med sig, det tager vi undervejs.

Jeg er gift med L og vi har en lille hund, Coco. Coco havde jeg før jeg mødte L, så på en måde fik han sig en pre-started family, selvom det nok ikke var den slags pre-started family han havde forestillet sig.
L og jeg mødte hinanden på Tinder. Jeg var lige kommet ud af et møgdårligt forhold og L var den første fyr jeg var på date med. Det var egentlig bare for at komme i gang med at date igen og mærke, at det var definitivt slut mellem min ex og mig. Allerede fra første øjeblik L og jeg mødtes, vidste jeg at han var for god til at være en rebound. Jeg havde også fået mine følelser godt og grundig knust, så jeg var et værre rod, da L kom ind i mit liv. Vi tog det meget stille og roligt, og L har allerede i de få måneder i starten måtte stå model til mange underlige ting. Men han var så god og rolig, og blev der for mig og jeg følte, jeg landede det helt rigtige sted. Her var ham, jeg havde ledt efter, uden at jeg nogensinde havde troet at han skulle se sådan ud eller være, som L var og er.
Det var lige ved at gå galt, hvor jeg efter 1½ måned inviterede L med til min lillebrors fødselsdagsfest. L havde ikke lyst til at komme og de sidste par dates inden havde været mest af venskabelig karakter. Jeg havde også besluttet, at det var sidste chance for L. Heldigvis fik han et venligt puf af en ven, dukkede op til festen og endte med at gå hjem med mig. Derefter kunne vi ikke undvære hinanden. I was hooked on the love drug.
I dag er L min bedste ven, kæreste, mand, støtte, sparringspartner og meget, meget mere. Han er min støtte og klippe, går mig på nerverne, får mig ned når jeg har fantaseret for meget og passer bare rigtig godt på mig. Her har jeg hjemme og han har det på samme måde.
Vi har tit snakket om hvor tæt på det var, at vi aldrig var blevet kærester og det er lidt skræmmende at tænke på. Heldigvis skete det ikke og 3,5 senere kunne vi sige JA til hinanden og vores venner og familie. Vennen, der gav et venligt puf, var toastmaster og episoden blev også nævnt undervejs i en tale eller to.  

Jeg joker lidt med, at L og jeg har mødt hinanden på den moderne måde og at vi derfor også skal have børn på den moderne måde.
Vi har prøvet at få børn efter ca. 1½ års forhold. Vi var begge 30+, L nogle år ældre end mig, så vi havde tidligt i forholdet snakket om vores fremtidsønsker sammen. Heldigvis var vi enige og ønskede begge en familie, så da min kobberspiral måtte ud af medicinske grunde, var det oplagt at starte på den rejse sammen. En rejse, som vi stadig er på. For det skulle vise sig ikke at være så nemt.
Vi er begge plussize. Og efter mødet med hinanden, har vi også taget kæreste-kilo på. Så vi blev lidt tykkere.
Jeg har altid været tyk, så det har ikke nødvendigvis generet mig, selvom jeg også har været på mange forskellige kure undervejs. Jeg lærte mig selv i en tidlig alder, at jeg lige så godt kunne få det bedste ud af min situation og med den krop jeg nu engang havde. Og hvorfor gå og gemme mig, bare fordi jeg var tyk? Jeg kunne jo gøre præcis de samme ting, som så mange andre: Danse, bevæge mig, shoppe (dog begrænset i hvilke butikker), flirte og være sexet. Jeg tror, at fordi jeg tidligt har taget et aktivt valg om hvem jeg ville være, så var min selvtillid ret god. Og ikke mindst, at jeg altid har følt mig mere tilpas i stramtsiddende tøj, fremfor at gemme mig væk i løse, uformelige kjoler. Derfor har det aldrig været et problem for mig at flirte med mænd og jeg brugte det meste af mine 20’ere på at være single, have det sjovt, men ikke mindst lede efter en kæreste.
Der har nok været så mange andre ting i vejen med hvorfor det ikke lykkedes at finde en kæreste, men i mit hoved satte jeg lighedstegn mellem at blive droppet eller kun kunne bruges til sex med det at være tyk. Altså at mænd kun ville være kærester med de tyndere piger og ikke med en tyk én som mig. I forvejen havde jeg et forkvaklet forhold til mad, som var bygget op fra barnsben. Der var derfor aldrig langt i mellem at prøve en kur eller et eller andet slankeprodukt. Jeg har prøvet det meste. Intet virkede og set i bagklogskabets klare lys, så ville det nok heller aldrig komme til det. Men det er jo svært at se, når man står i det.

Men altså til sidst dukkede han jo op, den kære L og vi kunne langsomt starte projekt baby. Det skulle bare vise sig, at det ikke var så nemt, som vi ellers var blevet tudet ørene til i vores ungdom.
Efter et års tid gik jeg til lægen, fik en henvisning med henblik på en udredning og det samme gjorde L. Dommen: intet i vejen med mig, udover at jeg var for tyk. L havde ”let nedsat sædkvalitet”. Det er der ikke noget mærkeligt i og kan afhænge meget af dagsformen.
Så tilbage til tegnebrættet og afvente hvad der så skulle ske. Samtidig med hele det her udredning, var jeg blevet enormt fokuseret på mit underliv og begyndte at mistænke at der også var noget endometriose, der spøgede dernede. Endometriose er kort fortalt livmoderslimhinde, der ikke løber ud i forbindelse med menstruationen, men i stedet løber ud i bughulen, hvor det sætter sig på de andre organer, der er i bughulen, fx livmoder, tarme osv. Fordi det er ”hormonvæv” og stadig sidder i kroppen, bliver vævet stadig påvirket af efterfølgende cyklusser, så med tiden bliver det kun værre.
Problemet med endometriose er, at du ikke rigtig kan undersøge det medmindre du bliver opereret eller får en kikkertundersøgelse – og det gør man kun i meget slemme tilfælde. Jeg er heldigvis ikke i den slemme kategori, men nok til at det påvirker mig dagligt og jeg konstant kan mærke en murren i underlivet, der er værst i perioden efter ægløsning indtil menstruationen. Hvordan kurrer man endometriose? Graviditet, for så er der i en periode pause for cyklussen. Hvad har man svært ved? At blive gravid. Ironisk, ikke?
Jeg fik en ny henvisning og tog kontakt til en fertilitetsklinik, der bl.a. arbejdede med PCOS. Her blev der lavet diverse undersøgelser og lægen kunne konstatere at jeg lider af insulinresistent. Altså at jeg på nuværende tidspunkt har et forstadie til sukkersyge. På den ene side var det enormt befriende at få at vide hvad der var i vejen med mig, på den anden side føltes det lidt som en dom. Men heldigvis kan der gøres noget ved det og med hjælp fra medicin kom der styr på insulinresistensen og jeg fik tabt mig kærestekiloerne og lidt til. Endelig kunne vi begynde på fertilitetsbehandling.
3 inseminationer senere, en følelsesmæssig rutsjebane og en stresssygemelding med opsigelse fra mit arbejde senere og det føles ikke som om vi overhovedet tættere på drømmen om at starte vores egen familie.

Det føles som om alt lige nu er kastet op i luften og jeg står nedenunder alle boldene og prøver at finde ud af hvilke jeg skal gribe. Jeg ved godt at L hjælper og også kan gribe nogle af boldene, men flere af dem skal jeg selv gribe. Fx hvad der skal ske rent karrieremæssigt med mig. Jeg har lyst til at omskole mig, en tanke jeg har haft længe og hælder mest til, men det kommer til at have enorme konsekvenser for os herhjemme. Og hvordan passer man det lige sammen med fertilitetsbehandling og ikke mindst en eventuel graviditet, for ikke at tale et barn og hvad der hører til det? Og hvordan får vi det lige til at hænge sammen med økonomien? Derudover er der hele stress-aspektet, er jeg kommet videre, er der styr på det eller kaster jeg mig i virkeligheden over noget nyt, uden at have styr på basen?

Så altså, hej! Jeg er Utte og i en mindre livskrise. Velkommen til rutsjebanen.

Kommentarer